Malo je reći da je marketing oblast koja se brzo razvija. Ako vam se čini da se svaki dan pojavljuje nova alatka ili platforma koju trebate da savladate, u pravu ste. Bez obzira koliko lako volimo da naš posao izgleda, trgovci svuda uče i prilagođavaju se u hodu.

Uzmite to od nekih koji to rade da održe korak sa stalnim tokom promena u poslednjih 12 godina. Tokom ovog vremena morali smo da naučimo – i nastavimo da se usavršavamo – najnovije strategije i najbolje prakse za web sadržaj, SEO, marketing putem e-pošte i listu platformi društvenih medija koja se stalno širi, dok smo sebe učili kako da više koristimo digitalnih alata nego što možemo da računamo na naše ruke.

Dobra vest je da postoje koraci koje možete da preduzmete da biste se prilagodili i uskladili sa mnogim stvarima koji se razvijaju a sa kojima današnji marketinški trgovci moraju da se nose. Evo osam saveta koje možete da koristite od danas, na osnovu onoga što je uspelo nama sa iskustvom u marketingu događaja i na terenu, marketingu putem e-pošte i marketinškoj strategiji.

1. Pronađite vaše ljude

Potražite mentore, kolege i grupe za umrežavanje (lično i online) da pronađete ljude sa kojima možete da pokrenete ideje pre nego što pokrenete veliku kampanju ili saosećate se sa njima nakon što je video u koji ste utkali vaše srce nije generisao onoliko pregleda koliko ste se nadali. To mogu da budu ljudi u vašem timu na poslu, ali ponekad ćete otkriti da ste tim od jednog ili da ste jedini koji je specijalizovan za vašu određenu oblast marketinga.

„Održavanje u zajednicama koje su povezane sa mojim marketinškim interesima bilo je ključno za učenje o najboljim praksama koje se stalno razvijaju“, kaže Stephanie Gohn, menadžer marketinga putem e-pošte u Penguin Random House, koja kaže da je pronašla njene ljude preko Reddit, Slack, Facebook grupa, i Women of Email mreže. „U ovim okruženjima, čini se da je više ljudi otvoreno za razmenu znanja u kompanijama i industrijama.

Obavezno potražite i korisničke zajednice i sprijateljite se sa predstavnicima prodaje i odnosa sa kupcima marketinških proizvoda i alata koje vaša kompanija koristi, kaže Gohn, jer ove veze mogu da budu od neprocenjive vrednosti za praćenje ažuriranja i novih funkcija.

2. Identifikujte vaše resurse

Iako je jasno da je oblast marketinga (i verovatno će to uvek biti) u stalnoj fluktuaciji, nije uvek lako biti u toku sa najnovijim i najvažnijim promenama. Pronalaženje pouzdanih resursa koji će vam pomoći da budete u toku je ključ ne samo za svakodnevni opstanak, već i za dugoročni rast vaše kompanije i vaše karijere. Kada se nešto krupno promeni – recimo da je sadržaj dugog formata izašao, a video je ušao – želite da budete među prvima koji znaju i da imate solidan plan šta da uradite u vezi sa tim.

U okviru e-mail marketinga, na primer, Gohn-ini pouzdani izvori informacija su bilteni e-pošte i Twiter nalozi Really Good Emails, Emma i Litmus. Ali izvori će se razlikovati u zavisnosti od vrste marketinga na koji se fokusirate i industrije u kojoj radite.

Za Aarti Gala, potpredsednika marketinških usluga za NetStrategies, marketinšku agenciju čiji klijenti uključuju restoran sa Michelin zvezdicama i proizvođača automobilskih delova Trimark Corporation, taj pouzdani resurs je Econsultancy. Platforma sa pretplatom nudi nedeljne uvide i analize, vodiče za najbolju praksu, izveštaje o trendovima i studije slučaja. Danielle Adone, menadžer marketinga na terenu u Nestlé USA, ima dve izvora da ostane u toku: redovno čita AdWeek da bi pratila šta drugi brendovi spremaju i prisustvuje godišnjim marketinškim konferencijama kako bi čula o čemu drugi trgovci razmišljaju.

Pitajte ljude sa kojima radite i druge koje susrećete na koje se resurse oslanjaju, obratite pažnju na ono što kolege objavljuju i o čemu pričaju i provedite neko vreme istražujući sami. Vremenom ćete shvatiti šta je za vas najkorisnije.

3. Držite na oku konkurenciju

Gledanje vaših sopstvenih marketinških kanala i analitike otkriće samo toliko o trendovima u angažovanju. Za širu sliku o promenljivim preferencijama potrošača, trebalo bi da proverite konkurenciju, pa čak i brendove u potpuno različitim industrijama. Na taj način možete da vidite šta funkcioniše, a šta ne, nađete inspiraciju i, što je možda najvažnije, napravite pauzu od vašeg sopstvenog svakodnevnog rada i dobijete preko potrebnu svežu perspektivu.

I ne samo to, kampanje koje postaju viralne često stvaraju nove trendove – one od kojih može da se očekuje ​​da učite ili u njima učestvujete, bilo zato što vaš poslodavac želi da pokušate da ponovite uspehe drugih ili zato što je kampanja toliko efikasna da postaje deo kulturnog leksikona.

Iako može da bude teško da pratite šta svi stalno rade, veliki događaji, kao što je Super Bowl, nude sjajnu priliku da potražite nove marketinške kampanje, taktike i strategije koje propadaju ili uzleću. Uzmite kampanju Mr. Peanut Super Bowl, u kojoj su „nedeljama svi brujali o legendarnoj, ali zastareloj maskoti brenda“, kaže Adone. Kada ona vidi da su ovakve kampanje dobre, voli da kopa dublje i shvati koji elementi su ih učinili uspešnim i kako bi mogla da primeni nove ideje u njenim sopstvenim naporima.

Posmatranje konkurencije može da bude posebno korisno kada ulazite u novu ulogu ili kompaniju, posebno ako je u drugoj industriji. Kad god krenemo na novu tezgu, volimo da sprovedemo pejzažnu marketinšku analizu digitalnih kanala i prisustva kompanije i njenih konkurenata, da pronađemo mogućnosti za poboljšanje kada su u pitanju pratioci na društvenim mrežama, angažovanje i kampanje, kao i celokupno prisustvo web sajta, sadržaj i format bloga, i teme i ritam e-pošte. Koristimo ovu vežbu da unapredimo našu sliku o tome šta su najbolje prakse — pošto je ovo meta koja se stalno kreće — uz primere iz stvarnog sveta, aktuelnih od drugih koji rade na terenu.

4. Dozvolite sami sebi da eksperimentišete

Ponekad je najbolji način za učenje putem pokušaja i grešaka; testiranje stvari direktno sa kupcima može da bude vrednije od istraživanja tržišta, kaže Adone. Vaš cilj bi trebalo da bude brzo isprobavanje stvari, učenje iz eksperimenata i prilagođavanje na osnovu rezultata.

Da biste bili uspešni, trebalo bi da imate alate – kao što su platforme za društveno slušanje, mogućnosti A/B testiranja i analitika angažovanja – da biste mogli brzo da procenite kako vaš potrošač reaguje na promene koje uvedete. Ako probate nešto novo, trebali biste odmah da možete da kažete da li se to ljudima sviđa, a takođe i ako ne, kaže Adone.

U zavisnosti od inicijative, rani pokazatelji uspeha mogu da uključuju ​​porast broja pretplatnika e-pošte, pratilaca na društvenim mrežama ili komentara. Ali dugoročni znaci efikasnosti mogu da budu pozitivnije kritike, povećanje ukupnog angažovanja klijenata i veće konverzije ili prodaja.

5. Ali ne testirajte sve

Kada radite na polju sa toliko promena, a resursi poput vremena, novca i energije su ograničeni, moraćete da naučite kada da reagujete odmah, a kada da sačekate i vidite. Kada se pojavi nova platforma ili trend, često postoji efekat vagona – i to može da stvori osećaj hitnosti. Ako svi drugi to rade, možda ćete osetiti pritisak koji vaša kompanija mora da isproba i da ćete, ako ne reagujete brzo, propustiti trenutak ili ćete biti viđeni kao da ste iza vremena za prekasno skakanje. Ali nikada nije dobra ideja da kompanije deluju prenagljeno – posebno ako je to nešto što možda ne odgovara vašim klijentima.

Kad god počnemo da upravljamo društvenim medijima ili digitalnom strategijom za novu kompaniju, obično pronađem posledice pokušaja da isprobamo novi kanal ili platformu bez postojeće strategije. Rezultati nisu lepi: naišli smo na napuštene profile, zastareli sadržaj i logotipe, blogove koji nisu održavani godinama, i pogrešne brojeve telefona i radno vreme navedeno na nalozima na Yelp-u i Google-u. Ovi ostaci ishitrenih i loše isplaniranih napora mogu da stvoreprobleme sa uslugama za korisnike i definitivno ne bacaju pozitivno svetlo na brendove koji žele da se online istaknu.

Zato imajte na umu da je ponekad jednako važno znati kada ne treba ići napred kao i znati kada treba da iskoristite trenutak.

6. Negujte ljubav prema učenju (i dobijte sertifikat)

Ako ne volite da učite, onda savremeni marketing verovatno nije za vas. Svaki dan će biti drugačiji i iako to može da učini stvari izazovnim, to je takođe ono što stvari čini uzbudljivim. Sve dok učite, nikad vam neće biti dosadno i imaćete veće šanse za sigurnost posla.

Za početak, postoji mnogo besplatnih online obuka i kurseva za sertifikaciju dostupnih na popularnim kanalima kao što su Facebook i Google i sa marketinških platformi kao što su HubSpot i Marketo. To što smo samouki trgovci pomoglo nam je da izađemo iz zone udobnosti i napredujemo u karijeri.

Bez obzira u kojoj vrsti marketinga radite, shvatite da je učenje stalan proces, a ne jednokratni poduhvat. Jer šta god da ste savladali danas, neće nužno biti najbolji način da uradite stvari za godinu ili čak mesec od sada.

7. Zapamtite marketing osnove

Kanali koje koristimo za oglašavanje kupcima će se promeniti. Promeniće se tipovi poruka koje odgovaraju kupcima. Dominaciju Facebook-a mogu da zamene TikTok ili aplikacije za razmenu poruka. Danas su ljudi možda više angažovani na web pretragama, ali za nekoliko godina će možda biti veća verovatnoća da će te pretrage obavljati preko pametnih zvučnika kao što su Alexa i Google Home.

Iako marketinški trendovi mogu da dođu i prođu, osnovno pravilo marketinga je tu da ostane: imate proizvod samo ako imate kupca. Sećanje na ovo bi trebalo da vam pomogne da se usidrite i da se fokusirate na ono što je ključno za misiju, čak i usred haosa novih platformi i metrike koja se razvija. Drugim rečima – bez obzira šta je u trendu danas ili sutra – sve se svodi na razumevanje želja i potreba vaših konkretnih potencijalnih kupaca i da date sve od sebe da ispunite te potrebe.

Gohn kaže da je ova vrsta fokusiranja na kupca i koja drži te osnove na vrhuncu uma pomogla da se email marketing promeni na bolje tokom poslednje decenije. Videla je kako se polje pomera od generičkih kampanja „serijsko i zabavno“ (koji se šalju svakom pojedinačnom kupcu) na mnogo nijansiraniji, prilagođeni pristup, zasnovan na jačim podataka o klijentima. „Umesto da samo razmišljam o našoj bazi podataka kao celini, stalno pokušavam da segmentujem kako bih se uverila da prave poruke stignu do pravog potrošača u pravo vreme“, kaže ona.

Ako se pobrinete da nikada ne izgubite iz vida osnovne principe marketinga, lakše ćete uspešno reagovati na to – i koristiti – prave alate i trendove.

8. Ne budite tako strogi prema sebi samima

Ovo je veliko. Može da postoji intenzivan pritisak da budete stručnjak za vaš tim ili kompaniju, bilo da to znači da ste u toku sa najmanjim promenama koje Facebook i Google učine na njihovim platformama, najnovijoj reklamnoj kampanji velikog brenda, ili šta je u trendu u opštem duhu vremena, i može da bude mnogo toga za praćenje za bilo koju osobu. U redu je i zdravo da postavite granice. Evo nekih stvari koje su nam uspele:

  • Zatražite vreme da procenite i odgovorite. Nepravedno je da ljudi očekuju da sve znate u trenutku ili da im date odgovor oslanjajući se samo na intuiciju. Dajte sami sebi vremena da istražite – bilo da se radi o novoj kampanji ili alatu, primeni ankete kupaca da biste dobili odgovore ili da pregledate vašu analitiku – i, ako je potrebno, napravite promišljen izveštaj da biste podelili vaše nalaze.
  • Napravite pauze. Odvojite vreme i prostor od vašeg posla, društvenih medija i drugih web sajtova, posebno vikendom i noću. Čak i ako se to ne oseća kao posao, i to je posao – a rad 24/7, posebno u radnoj klimi sa stalnim promenama, može da dovede do sagorevanja.
  • Zatražite pomoć (posebno od „vaših ljudi“). I ovi ljudi su u rovovima svaki dan, i ako nemaju odgovore, barem će moći da razumeju kroz šta prolazite i da vam pomognu da razmišljate i rešite probleme.
  • Znajte da je u redu da nemate odgovore na sve u svakom trenutku. Marketing nije veština koju naučite odjednom – to je mišić na kome stalno radite i gradite.

Kretanje kroz promene može da bude zastrašujuće, posebno kada se osećate kao da to shvatate sami ili radite bez mape puta. Istina je da se kanali, alati i pokazatelji na koje se oslanjamo da bismo obavljali naš posao menjaju iz minuta u minut, kao i interesi potrošača do kojih pokušavamo da dopremo i da ih angažujemo. Ali shvatiti da ne postoji dobro definisana mapa puta je pola izazova. Kada to shvatite, postoji mnogo resursa – na dohvat ruke – koji će vam pomoći da se prilagodite i uspete.