Saznajte kako Facebook algoritam rangira sadržaj u 2022. i saznajte šta je potrebno da se vaši postovi vide na platformi.
Facebook algoritam. Bilo da ga volite ili mrzite, morate da ga razumete da biste bili uspešni u marketingu vašeg poslovanja na najvećoj društvenoj mreži na svetu.
Prosečni organski post na Facebook stranici vidi samo 0,07% angažovanja. Da biste to povećali za vaš brend, morate da naučite kako da signalizujete algoritam. Želite da zna da je vaš sadržaj vredan, autentičan i vredan prikazivanja u feed-ovima vaših pratilaca.
Šta je Facebook algoritam?
Facebook algoritam određuje koje objave lјudi vide svaki put kada provere njihov Facebook feed i kojim redosledom se te objave pojavlјuju.
U suštini, Facebook algoritam procenjuje svaki post. Ocenjuje postove i zatim ih raspoređuje u opadajućem, nehronološkom redosledu od interesa za svakog pojedinačnog korisnika. Ovaj proces se dešava svaki put kada korisnik – a ima ih 2,9 milijardi – osveži njegov feed.
Ne znamo sve detalјe o tome kako Facebook algoritam odlučuje šta da pokaže lјudima (a šta da ne pokaže lјudima). Ali znamo da je – kao i svi algoritmi za preporuke društvenih medija – jedan od njegovih cilјeva da zadrži lјude na platformi, tako da vide više oglasa.
U stvari, Facebook se suočio sa vrućinom 2021. jer je algoritam davao prednost kontroverznom sadržaju. Kontroverze često dobijaju najveći angažman i čak mogu da pokrenu „kompulzivnu upotrebu“ platforme.
A još 2018. kritičari su se plašili da algoritam povećava bes, podele i političku polarizaciju, istovremeno promovišući dezinformacije i granični sadržaj.
Sa njegove strane, Facebook kaže da je algoritam sve u tome da pomogne korisnicima da „otkriju novi sadržaj i povežu se sa pričama do kojih im je najviše stalo“, dok „drži na strani neželјenu poštu i obmanjujući sadržaj“. Kao što ćete videti u nastavku, nedavne promene Facebook algoritma su imale za cilј da se pozabave zabrinutošću oko sadržaja, kao i privatnosti.
Kratka istorija Facebook algoritma
Facebook algoritam nije statičan. Meta ima ceo tim lјudi koji rade na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju. Deo njihovog posla je i unapređenje algoritama koji povezuju korisnike Facebook-a sa najvrednijim sadržajem za njih.
Tokom godina, signali za rangiranje algoritama su dodavani, uklonjani i njihov značaj je prilagođen. Sve zavisi od toga šta Facebook misli da korisnici žele da vide.
Evo nekih od zapaženijih momenata i promena u razvoju Facebook algoritma.
- 2009: Facebook premijerno prikazuje njegov prvi algoritam za postavlјanje postova sa najviše lajkova na vrh feed-a.
- 2015: Facebook počinje da smanjuje rangiranje stranica koje objavlјuju previše promotivnog sadržaja. Oni uvode funkciju „Prvo pogledajte“ kako bi omogućili korisnicima da naznače da žele da postovi stranice imaju prioritet u njihovom feed-u.
- 2016: Facebook dodaje signal za rangiranje „utrošenog vremena“ da bi izmerio vrednost objave na osnovu količine vremena koje su korisnici proveli sa njim, čak i ako im se nije dopao ili ga nisu delili.
- 2017: Facebook počinje da odmerava reakcije (npr. srca ili lјutito lice) više od klasičnih lajkova. Za video se dodaje još jedan signal za rangiranje: stopa završetka. Drugim rečima, video snimci koji drže lјude da gledaju do kraja prikazuju se većem broju lјudi.
- 2018: Novi algoritam Facebook-a daje prioritet „objavama koje podstiču razgovore i smislene interakcije“. Objave prijatelјa, porodice i Facebook grupa su bile prioritet u odnosu na organski sadržaj sa stranica. Brendovi bi sada morali da zarade mnogo više angažovanja da bi signalizovali vrednost algoritmu.
- 2019: Facebook daje prioritet „visokokvalitetnom, originalnom videu“ koji gledaoce gledaju duže od 1 minuta, posebno video koji zadržava pažnju duže od 3 minuta. Facebook takođe počinje da prikuplјa sadržaje od „bliskih prijatelјa“: onih sa kojima se lјudi najviše bave. Uvedena je alatka „Zašto vidim ovaj post“.
- 2020: Facebook otkriva neke detalјe algoritma kako bi pomogao korisnicima da shvate kako služi sadržaj i omogućava korisnicima da preuzmu kontrolu nad njihovim podacima kako bi algoritmu dali bolјu povratnu informaciju. Algoritam počinje da procenjuje kredibilitet i kvalitet novinskih članaka kako bi promovisao potkreplјene vesti, a ne dezinformacije.
- 2021: Facebook objavlјuje nove detalјe o njegovom algoritmu i daje lјudima bolјi pristup njihovim podacima.
Kako funkcioniše Facebook algoritam 2022
Dakle, gde nas sve ovo ostavlјa 2022. godine? Prvo, News Feed više ne postoji. Ono što vidite kada scroll-ujete kroz Facebook sada se zove samo Feed.
Facebook kaže da vam Feed „pokazuje priče koje su smislene i informativne“. Od 2022. godine, Facebook algoritam otkriva šta bi te priče mogle da budu koristeći tri glavna signala za rangiranje:
- Ko ga je postavio: Veća je verovatnoća da ćete videti sadržaj iz izvora sa kojima komunicirate, uklјučujući prijatelјe i preduzeća.
- Tip sadržaja: Ako najčešće komunicirate sa video snimkom, videćete više videa. Ako se bavite slikama, videćete još fotografija. Shvatili ste ideju.
- Interakcije sa objavom: Feed će dati prioritet objavama sa mnogo angažovanja, posebno od lјudi sa kojima mnogo komunicirate.
Svaki post se rangira na osnovu ovih glavnih signala kako bi se odredilo gde se pojavlјuje u vašem feed-u.
Facebook takođe daje korisnicima opcije koje im pomažu da obuče algoritam i prilagode njihov feed:
- Favoriti: Korisnici mogu da izaberu do 30 lјudi i stranica koje će dodati u favorite (ranije poznato kao „Vidi prvo“). Objave sa ovih naloga će se pojavlјivati više u feed-u. Da biste pristupili Favoritima, kliknite na strelicu nadole u gornjem desnom uglu Facebook-a, zatim kliknite na Podešavanja i privatnost, a zatim na Podešavanja feed vesti.
- Opcije u feed-u: Kliknite na bilo koju objavu i videćete opciju Ne želim ovo da vidim. Zatim izaberite Sakrij objavu da biste rekli Facebook-u da želite manje postova te prirode u vašem feed-u. Za oglase, ekvivalentna opcija je Sakrij oglas. Facebook će vam tada dati skup opcija da naznačite zašto želite da sakrijete oglas. Ovo će pomoći Facebook-u da shvati kakve oglašivače želite da čujete, a koje biste radije izbegavali.
I, konačno, Facebook će ukloniti sadržaj koji je u suprotnosti sa standardima zajednice. Oni takođe mogu da „uklone ili ograniče publiku za određene vrste osetlјivog sadržaja“, kao što su golotinja, nasilјe i eksplicitni sadržaj.
8 saveta za rad sa Facebook algoritmom
-
Razumite šta vaša publika želi da vidi
Facebook ukazuje da daje prioritet sadržaju koji je „smislen i informativan“. Pa šta to tačno znači?
- Značajno: Priče o kojima će korisnik želeti da razgovara sa prijatelјima i porodicom ili da provede vreme čitajući (na osnovu ponašanja u prošlosti), i video zapise koje želi da gleda.
- Informativno: Sadržaj će neko naći „nov, zanimlјiv i informativan“, što će se razlikovati od korisnika do korisnika.
Razumevanje onoga šta će biti značajno i informativno vašoj specifičnoj publici znači da morate da razumete njihova jedinstvena interesovanja i ponašanja. To znači da morate da istražite publiku.
-
Kreirajte tačan i autentičan sadržaj
Facebook kaže, „lјudi na Facebooku cene tačan, autentičan sadržaj. Takođe preciziraju da će vrste postova koje lјudi „smatraju originalnim“ biti više rangirani u Feed-u. U međuvremenu, rade na smanjenju rangiranja postova koje lјudi smatraju „obmanjujućim, senzacionalnim i nepoželјnim“.
Nekoliko saveta za signaliziranje algoritma da je vaš sadržaj tačan i autentičan:
- Pišite jasne naslove: Uverite se da vaš naslov jasno opisuje šta će korisnici pronaći u našem postu. Svakako možete da budete kreativni, ali nemojte da koristite mamac za klikove ili obmanjujuće naslove.
- Budite iskreni: jednostavno, recite istinu. Nemojte da senzacionalizujete, preuveličavate ili direktno lažete. Mamac za angažman neće da vam pridobije simpatije algoritma.
Sa druge strane, evo nekih stvari koje treba da izbegavate:
- Veze ka sajtovima koji koriste kopirani ili ukradeni sadržaj bez dodatne vrednosti
- Granični sadržaj (sadržaj koji nije sasvim zabranjen, ali bi verovatno trebalo da bude)
- Dezinformacije i lažne vesti
- Pogrešne zdravstvene informacije i opasni „lekovi“
- „Deepfake video snimci“ ili izmanipulisani video snimci označeni kao lažni od strane trećih strana za proveru činjenica
-
Ne pokušavajte da manipulišete algoritmom
Ali čekajte, zar ovaj post nije sve o tome kako da manipulišete algoritmom? Ne, ovaj post govori o razumevanju kako algoritam funkcioniše kako biste mogli da saznate šta Facebook smatra vrednim za njegove korisnike.
Morate da uradite posao da biste shvatili kako se ti opšti principi primenjuju na vašu specifičnu publiku. Zatim kreirajte sadržaj koji će da rezonira sa njima i zauzvrat pošalje pozitivne signale za rangiranje algoritmu.
Pokušaj da manipulišete algoritmom da biste dobili više distribucije nego što vaš sadržaj zaslužuje na osnovu tih signala rangiranja je veliko ne-ne. Ovo može da uklјučuje, na primer, plaćanje angažovanja ili komentara ili angažovanje u drugim strategijama crnog šešira za manipulisanje dosegom. Facebook ovo smatra neželјenim. Ne radite to.
Jednostavna poruka ovde: Radite sa algoritmom, a ne protiv njega.
-
Angažujte se sa vašom publikom
Algoritam daje prioritet objavama sa stranica sa kojima je korisnik imao interakciju u prošlosti. To znači da je ubrzanje igre odgovora klјučno.
Ako neko odvoji vreme da komentariše vašu objavu, nemojte da gubite priliku. Ako se odgovorom nateraju da se osećaju da ga čuju, veća je verovatnoća da će nastaviti da komentarišu vaše postove u budućnosti. Ovo, naravno, šalјe više onih sočnih signala angažmana u algoritam. Ignorišite ih i oni će verovatno ućutati zauzvrat.
-
Navedite vašu publiku da se međusobno angažuje
Sećate se kako smo rekli da algoritam vrednuje sadržaj koji lјudi žele da podele i o kojima razgovaraju sa njihovim prijatelјima? Pa, prilično jednostavan način da pošalјete taj signal je da navedete lјude da dele vaš sadržaj i razgovaraju o njemu sa njihovim prijatelјima.
Sam Facebook kaže da ako objava izazove mnogo razgovora među prijatelјima korisnika, algoritam primenjuje „logiku naleta na akciju“ da bi ponovo prikazao tu objavu korisniku.
-
Iskoristite Facebook Stories i (naročito) Reels
Reels i Stories žive u svetu odvojenom od glavnog algoritma vesti. Oba se pojavlјuju u karticama na vrhu Feed-a, iznad svega ostalog sadržaja, nudeći vam strategiju zaobilaženja Facebook algoritma.
U februaru 2022, Facebook je proširio Reels od njegovog početnog lansiranja u SAD na svet. Facebook kaže da polovinu svog vremena provedenog na Facebook-u i Instagram-u se provodi gledajući video, a “Reels je naš format sadržaja koji se najbrže razvija do sada”.
Dizajnirani su da podstiču otkrivanje novih stvari. Feed, s druge strane, uglavnom sadrži relevantan sadržaj od lјudi i brendova sa kojima ste već povezani.
Ako tražite nove poglede, Reels su važan deo vaše strategije. Facebook kaže : „Fokusirani smo na to da Reels bude najbolјi način da kreatori budu otkriveni“. Brendovi takođe mogu da pronađu nove veze preko Reels-a ako prave kvalitetan sadržaj.
Pored kartice na vrhu Feed-a, Reels mogu da se dele u Stories i vide na Watch karticie. U okviru Feed-a, Facebook počinje da dodaje predložene Reels-eve od lјudi koje korisnik već ne prati.
-
Ne zaboravite osnovni statusni post
Nismo li upravo rekli da je video sadržaj najvažniji? Pa, ne baš. Kada pokušavate da povećate broj angažovanih ljudi, može da bude primamlјivo da potražite komplikovane hakove sa Facebook algoritmom, ali ne zaboravite skromni statusni post. (Objava koja nema fotografiju, video ili vezu.)
Najnovija istraživanja pokazuju da statusne objave u proseku dobijaju najveći angažman: 0,13%. Objave sa fotografijama su sledeće sa 0,11%, zatim video snimci sa 0,08%, i na kraju postovi veza sa 0,03%.
-
Proširite vaš domet preko vaših najbolјih advokata
Vaši zaposleni imaju veći kredibilitet i autoritet sa Facebook algoritmom nego vaša stranica brenda. To je zato što imaju veći kredibilitet i autoritet kod njihovih pratilaca i prijatelјa.
Evo kalkulatora koji meri brojeve potencijalnog dosega vaših zaposlenih kada su ovlašćeni da podele sadržaj vašeg brenda sa njihovim krugovima. Hootsuite Amplify može da pomogne zaposlenima da dele unapred odobren sadržaj na njihovim društvenim kanalima.
Partneri su još jedna sjajna grupa zagovornika koji mogu da pomognu da proširite vaš doseg i izgradite kredibilitet vašeg brenda. Dajte im resurse i obuku kako biste im pomogli da prošire vest na Facebook-u i da proširite vašu cilјanu publiku putem njihovih sopstvenih algoritamskih signala.